Skip to content

Spelontwerp

Hier is de documentatie waarin staat het verhaal van de game, hoe het eruitziet, en hoe het wordt gespeeld.

Inspiratie

De grootste inspiratie voor deze game is Puzzle & Dragons, een Match 3 game met elementen van een RPG.

Context en omgeving

Jij bent een ridder in een middeleeuwse fantasy. Jouw doel is om een duistere tovenaar te verslaan en het schat terugkrijgen die hij gestolen heeft.

Doel

In het spel moet je levels voltooien en in elke level moet je één of meer vijanden verslaan door rijen van tegels te vernietigen.

Gevecht (gameplay)

Bij elke level heb je een soort grid waarin verschillende tegels staan. Je kan die tegels kiezen door ze te aanraken en daarna wissel je die om met een tegel ernaast. Als er staan drie van dezelfde tegels in een rij, verdwijnen die tegels en de ridder slaagt de vijanden met zijn zwaard. Hoe meer tegels per stap worden weggehaald, hoe harder de ridder slaagt en hoe meer hp de vijand verliest.

Winnen en verliezen

Om te winnen, moeten alle vijanden dood zijn. Ze gaan dood als hun hp 0 is. Hoewel, de vijanden kunnen de ridder ook aanvallen na een bepaald aantal stappen, waardoor de ridder ook hp verliest. Als de ridder verliest alle hp voordat hij alle vijanden verslaat, is de game verloren en je moet opnieuw proberen. Als je wint, ga je naar de volgende, moeilijkere level.

Tegels

De tegels zijn magische edelstenen met verschillende kleuren, zoals diamanten, smaragden, robijnen en saffieren. Er zijn ook speciale tegels van hout en steen die je kunt niet bewegen en die je moet vernietigen door tegels erbij te vernitigen. Bij vernietigeing van deze tegels, komen er nieuwe erbij.

Obstakels (Vijanden)

Er zijn verschillende vijanden in deze game die allemaal uit middeleeuwse fantasy zijn, zoals skeletten. De eindbaas is de tovenaar die het schat gestolen heeft en is de moeilijkste vijand om te verslaan.

Design pillars

  • Strategie: Je moet van te voren plannen welke rijen zal je vernietigen om zo veel mogelijk tegels vernietigen bij een bepaalde stap om meer schade bij jouw slag te doen.
  • Puzzels: Elke level bij een match 3 game is een soort puzzel die je moet oplossen door juiste tegels met elkaar omwisselen.
  • Gevecht: Je vernietigt rijen van tegels om meer kracht te krijgen voor je aanval. Soms moet je kiezen aan welke vijanden moet je je kracht verbruiken.

Last update: January 23, 2024