Retrospective (Maksim)¶
Sprint 1¶
Wat ging er goed? (G1)¶
We hebben ten minste een idee van hoe onze game zal eruitzien en werken. We hebben een mindmap en een storyboard gemaakt, en ik heb een documentatie geschreven over het ontwerp van onze game.
Wat ging er niet zo goed? (G1)¶
Doordat we moeten veel doen, maar bijna geen idee waar te beginnen en hoe gaan we het realiseren, loopt het technische gedeelte vast. Het komt vooral door tekort aan ervaring en informatie. Ook zijn er problemen met communicatie en samenwerking (meer informatie staat beneden). Ook wil ik melden dat ik heb nu niet zo veel motivatie om verder aan deze opdracht te werken door alle bovenstaande factoren en stress die ze (de factoren) opleveren. Bijvoorbeeld ik heb veel code geschreven die theoretisch moet werken, maar het werkt niet, en ik snap niet waarom.
Wat ge je verbeteren volgende sprint? (G1)¶
Vooral zal ik volgende sprint focusen op technische gedeelte, namelijk de code van de game en database. Ook zal ik meer bronnen opzoeken om die te gebruiken en ik zal technische documentatie schrijven.
Hoe gaat jullie samenwerking? (G5)¶
Niet zo goed, en het komt vooral vanvwege communicatieproblemen, sinds we kunnen vaak elkaar niet zo goed verstaan. Ook hebben we moeite om afspraken te maken en aan deze afspraken te houden.
Wat gaan jullie doen als de samenwerking niet goed verloopt? (G5)¶
We zullen proberen vaker dingen met elkaar overleggen en vaken elkaar in contact houden.
Sprint 2¶
Wat ging er goed? (G1)¶
We hebben progress gemaakt, we lopen technisch niet meer vast en we hebben de eerste level (of, ten minste, de prototype ervan) gemaakt. Ook hebben we de feedback van andere studenten gekregen en sommige van deze feedback verwerkt. Ook heb ik meer geleerd over UML-diagrammen en OO-principes, waardoor ik heb een goeie cijfer gekregen voor de expert review.
Wat ging er niet zo goed? (G1)¶
We lopen wel achter. Bijvoorbeeld we hebben de database voor onze game nog niet gemaakt (maar we werken wel eraan.) Ook soms is het lastig om aan de plan te houden, namelijk vaak werk ik niet zo veel als ik had gehoopt voor een reden of de andere, meestal doordat ik soms te weinig energie heb (in andere woorden, doordat ik te lui ben). Daardoor sommige werk wordt op laatste moment gemaakt, zoals deze sprint tijdens de product review.
Wat ge je verbeteren volgende sprint? (G1)¶
Tijdens de vakantie zal ik verder aan de project werken en ervoor zorgen dat lopen niet meer achter, bijvoorbeeld ik ga eindelijk een database voor onze game ontwerpen en meer levels maken. Ook hoop ik dat na de vakantie zal ik meer productief werken.
Hoe gaat jullie samenwerking en wat gaan jullie doen als het niet goed verloopt? (G5)¶
Het gaat beter dan vorige sprint, maar er zijn nog steeds dingen die beter konden, dus we hebben een soort taakverdeling gemaakt: ik ga aan de technische gedeelte en documentatie werken, terwijl hij zal aan dingen werken zoals opzoeken van informatie en voorbereiden voor product reviews.
Code conventions (G4)¶
Ik werk vooral volgens dezelfde code conventies als vorige blok, namelijk duidelijke naamgeving, commentaar, code layout en vermijden van magische getallen.
// Hier is de breedte en de hoogte van de canvas
let width = 800;
let height = 1400;
//Hier zijn de booleans voor winnen en verlies
let victory = false;
let defeat = false;
//Dit boolean controleert of de level is aangemaakt
let done = false;
//Hier zijn de personages, namelijk de held en de vijand
let hero;
let enemy;
//Hier wordt geteld na hoeveel moves gaat de vijand aanvallen.
let movesleft;
/*Hier worden de parameters voor tileGrid aangemaakt, namelijk: hoogte, breedte, grootte van de tiles
en de coördinaten van de TileGrid */
const tileWidth = 6, tileHeight = 6, tileSize = 120;
const gridx = (width - (tileHeight * tileSize)) / 2;
const gridy = height - (tileHeight * tileSize) - gridx;
//Hier staat op welke hoogte de sprites voor personages worden getekend.
const chary = 150;
//Hier wordt de level aangemaakt
function preload() {
new GameManager();
hero = new Hero(50, chary);
enemy = new Enemy("skeleton", width - 350, chary);
movesleft = enemy.moves;
tileGrid = new TileGrid(gridx, gridy, tileWidth, tileHeight, tileSize);
lair = gameManager.getImage("lair");
}
//Hier wordt de canvas gemaakt en framerate gezet
function setup() {
createCanvas(width, height);
frameRate(60);
}
Bronnen¶
Propedeuse, T. (z.d.-a). Naamgeving - Knowledgebase. https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/software/realiseren/code_conventies/naamgeving/0_naamgeving/;
JavaScript comments. (z.d.). https://www.w3schools.com/js/js_comments.asp;
Propedeuse, T. (z.d.). Code Layout - Knowledgebase. https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/software/realiseren/code_conventies/code_layout/;
Propedeuse, T. (z.d.-b). Magic Numbers - Knowledgebase. https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/software/realiseren/code_conventies/magic_numbers/;
Documentatie (G4)¶
Ik was heel bezig met de code, dus de documentatie kond ik nog niet schrijven. Ik heb wel een documentatie voor de expert review geschreven.
Communicatie (G4)¶
Ik kan daarop mijzelf niet beoordelen, maar aangezien de feedback die ik gekregen heb van de anderen, ik heb wel problemen met presentatie. Het is niet verassend, sinds ik heb altijd daarmee problemen gehad.
Sprint 3¶
Wat ging er goed? (G1)¶
We hebben onze game eindelijk afgemaakt en de deadline achtergehaald (voor het meest gedeelte). We hebben veel feedback van docenten en andere studenten gekregen en die in User Stories verwerkt. Ik moet toegeven dat de week was wel stressvol, maar uiteindelijk was het de moeite waard. Ook heb ik zelf veel dingen geleerd: ik weet nu hoe je met database en php werkt (met behulp van de docenten) en ik neem nu meer verantwoordelijkheid voor de resultaat van onze werk.
Wat ging er niet zo goed? (G1)¶
Helaas was deze sprint ver van perfect: mijn teamgenoot heeft dit onderwijs verlaten, waardoor ik moest de laatste sprint vooral alleen doen, dat was heel stressvol. Tijdens de vakantie (of, ten minste, tijdens mijn tijd buitenland) kond ik niet aan mijn project werken zoveel als ik had gehoopd (dat moest ik verwachten, sinds in buitenland studeren we zo veel meestal niet) en ook vorige weekend heb ik niet aan het project gewerkt, waardoor dingen zoals voorbereiden voor het product review waren op het laatste moment gedaan. En sommige dingen konden we helemaal niet doen, zoals maken van een dashboard of ervoor zorgen dat de game is speelbaar in portrait mode. Daardoor ik tijfel of ik word toegelaten naar het volgende blok, maar als ik wel word toegelaten, hier is wat ik ga doen…
Wat ge je verbeteren het volgende blok? (G1)¶
Aan het begin van deze blok was ik helemaal verbijsterd, omdat dit blok was helemaal niet wat ik had verwacht: ik moest nu mijn eigen database maken, ik moest gebruik maken van objectgeörienteerde technieken zoals abstraction en encapsulatie en ik moest UML-diagrammen maken. Gelukkig nu heb ik een beter begrip van wat ik moet verwachten en ik kan nu beter voor de volgende blok voorbereiden, in plaats van verwachten dat veel dingen worden voor mij gedaan, zoals opzoeken van bronnen. Later deze studiejaar ik ga oefenen met presenteren, want ik en de andere docenten merkten dat het nog een probleem is (het feit dat Nederlands mijn tweede taal is en dat ik problemen met communicatie heb helpt ook niet), en ik ga het volgende blok de feedback over documentatie verwerken en duidlelijkere uitleg geven (en woorden zoals “meer”, “vaker” en “beter” vermijden). Ook moet ik werken aan mijn communicatie problemen en mijn uitstelgedrag, maar gelukkig heb ik een onderwijs bij Limitless daarvoor.
Agile/scrum Methodiek (G4)¶
We hadden niet echt een grote planning gedurende deze blok. Ik zelf maak geen specefieke deadlines voor me, omdat de planning kan vaak veranderen door omstandigheden. We hadden wel een volgorde van wat gaan we doen:
1. Toevoegen van nieuwe types van tiles
2. Maken van een functioneerde Tile Grid
3. Tile Grid animeren
4. Toevoegen van personages en die te animeren
5. Condities voor winnen en verliezen aanmaken
6. Een achtergrond aanmaken.
7. Score en Timer toevoegen.
8. Meerdere levels aanmaken met nieuwe vijanden en speciale tegels
9. Een scherm aanmaken waar je levels kond kiezen
10. Ontwerpen van een database
11. Verbinding met een database
12. Nieuwe speler aanmaken
13. Opslagen van gegevens op de database
14. Maken van een scoreboard
En immidels gebruikerstesten, schrijven van documentatie en voorbereiden voor expert en product reviews.
Code conventions (G4)¶
Documentatie (G4)¶
Deze sprint kond ik eindelijk onze documentatie afmaken. De documentatie staat hier. Ik had feedback gekregen dat ik gebruik te grote lappen code in mijn documentatie en niet genoeg uitleg. Het is niet zeer verassend, want ik had vaak problemen met dingen uit te leggen en altijd liever dingen let zien. Show, don’t tell , in andere woorden. Ik heb wel commentaar toegevoegd zodat anderen konden de code makkelijker lezen.
Communicatie (G4)¶
Tijdens deze blok had ik veel kritiek gekregen over hoe ik heb problemen met presenteren (namelijk dat vaak heb ik niet echt een structuur voor de presentatie en dat vaak klink ik niet zo overtuigd) en met documenteren (namelijk dat ik vind het lastig om duidelijke uitleg te geven), dus ik werk aan deze problemen. Ik wil melden dat Nederlands is mijn tweede taal, dus dat speelt ook een rol.
Hoe gaat jullie samenwerking? (G5)¶
Dit sprint heeft Yanbo HBO-ICT verlaten, dus dit sprint werkte ik vooral alleen. Ik weet niet of wij waren goede partners. Hij was niet heel bekwaam in programmeren (en later heb ik eruitgevonden dat hij heeft vorige blok 5.5 gekregen) waardoor er was niet veel in technische gedeelte dat hij kond doen. Hij was ook soms niet op school en niet te bereiken. Eerlijk gezegd, door de bovengenoemde factoren (en het feit dat hij heeft bij dit onderwijs ingeschreven gewoon omdat hij het insteressant vond, in tegenstelling tot mij die eigelijk had een doel) soms vond ik dat hij waardeloos was en hield mij tegen. Daardoor hadden wij een afspraak dat ik ga vooral aan code werken en documentatie schrijven, terwijl hij zal voorbereiden voor expert en product reviews. Toch wil ik graag melden dat hij heeft wat werk gedaan en hier beneden staat alles wat hij gedaan heeft:
Inspiratie (opzoeken van images en bronnen)
Interview
Gebruikerstest(sprint_2)
Schets
Storyboard
Wat gaan jullie doen als de samenwerking niet goed verloopt? (G5)¶
Hopelijk met de volgende partner kan ik beter werken. Ik plan om vaak afspraken maken over wat zijn onze sterke en zwakke punten en hoe zullen we onze taken met elkaar verdelen. Ook plan ik om elkaar te updaten over onze progress.
Nawoord¶
Ik wilde altijd games maken. Ik was heel gooed in wiskunde en ik volgde programeercursusen toen ik jonger was. Dus ik dacht dat maken van games zou makkelijk zijn, maar nu snap ik dat om verder op dit onderwijs te studeren, moet ik werken aan mijn zwakke punten. Ik wil graag beter doen verder tijdens dit studie en ik hoop ik krijg nog een kans om dat te doen.